At Norva24 skulle sette mannskaper til å «støvsuge» ei fredet ferge som er en del av verdensarven er et av de mer spesielle oppdragene. Det mener operatør Stian Briskelund som sammen med sin kollega Ingar Kopland er i sluttfasen med å klargjøre den 91 år gamle jernbanefergen «Ammonia».

Bildet: Operatør Stian Briskelund som sammen med sin kollega Ingar Kopland er i sluttfasen med å klargjøre den 91 år gamle jernbanefergen «Ammonia».

Norva24 jobber vanligvis med vann og avløp, men her har Norva24 kommet over et meget spesielt oppdrag. Sjelden passer vårt slagord «Vi hjelper alltid» bedre enn for dette oppdraget, mener daglig leder i Norva24 Ringerike AS, Ivan Gammelseter. Norsk industriarbeidermuseum (NIA), som er eier av D/F «Ammonia», har nylig gjennomført en omfattende rengjøring av det gamle dampskipet i form av sandblåsing. Da jobben ble utført ble dessverre ikke verken dører eller ventilasjonsanlegg godt nok dekket til, og dermed ble hele båten støvlagt.  NIA tok derfor kontakt med oss for å høre om vi kunne fjerne støvet og vaske ned hele båten. Selv om vi forsto at dette ville bli en både tidkrevende og spesiell oppgave, takket vi ja til oppdraget, forteller Gammelseter. Tidligere eier, «Stiftelsen Rjukanbanen», overlot eierskapet for Rjukanbanen, som fergene er en del av, til NIA på Rjukan i 2012. Stiftelsen Rjukanbanen ble avviklet og eksisterer ikke lenger.

 

Norva24 Ringerike Septikservice på plass med en tørrsuger for å fjerne støv og i tillegg en stor kombibil som både suger vått tørt for nedvasking.
Norva24 Ringerike på plass med en tørrsuger for å fjerne støv og i tillegg en stor kombibil som både suger vått tørt for nedvasking.

Krevende og trangt

Stian Briskelund bekrefter at det er en krevende jobb å komme til med det nødvendige utstyret for å fjerne alt støv. Her er det mange kriker og kroker, og det er trangt. I utgangspunktet så det nærmest «umulig ut å fjerne alt støv, men vi ser jo at ingenting er umulig. Det tar bare noe lengre tid.
-Vi må virkelig utføre en del gymnastiske øvelser ved å åle oss fram enten på rygg eller mage for å få med oss alt støvet.  Med fullt verneutstyr for å unngå å puste inn støv er dette virkelig god trim for oss. Spesielt i maskinrommet er det utfordrende, sier han. Dette er virkelig en solid «rundvask» også. Etter støvsuging skal hele båten vaskes ned for å framstå skinnende ren til neste turistsesong. Siden båten er fredet stilles det helt spesielle krav til sikkerhet. Her må vi være uhyre forsiktig, slik at ingenting blir skadet. Stiftelsen krevde derfor å ha med en egen oppsynsmann, og vi har bare fått lovord for måten vi har utført jobben på så langt, forteller Stian.

– Vi benytter en tørrsuger for å fjerne støv og i tillegg en stor kombibil som både suger vått tørt for nedvasking. Den 91 år gamle båten er preget av tidens tann også når det gjelder oljesøl, og derfor rydder vi opp i dette når vi først er her med godt egnet utstyr, sier Stian videre. Totalt vil det gå med fire arbeidsuker på jobben, og da vil den gamle jernbanefergen igjen skinne, lover han

Historien om «Ammomnia»

DF «Ammonia» ble levert av A/S Moss Værft & Dokk i 1929 til Norsk Transportaktieselskab, – et datterselskap av Norsk Hydro. Dette var Norsk Hydros tredje ferge på Tinnsjøen i tilknytning til Hydros fabrikker på Rjukan og Notodden.
Fergetrafikken på Tinnsjøen ble verdenskjent under siste verdenskrig da jernbanefergen «Hydro» med «tungtvann» om bord ble senket i februar 1944. DF «Ammonia» har to dampmaskiner og kunne frakte 16-17 jernbanevogner og inntil 150 passasjerer. I 1951 ble det lagt om fra kull til oljefyring. Fergen ble tatt ut av drift i 1991.
DF «Ammonia» er den siste gjenværende dampdrevne jernbanefergen i verden og representerer norsk industrihistorie på et betydningsfullt område
Stiftelsen Rjukanbanen eier også fartøyet M/F «Storegut» og begge fartøyene ble fredet i 2009 i følge Norsk Forening for Fartøyvern.

Våre operatører er vant til å jobbe under trange forhold ved vedlikeholdsoppgaver i vann og avløpsnettet, og denne kompetansen viste seg å være meget nyttig ved dette spesielle oppdraget.