54-åringen Bjørn Tore Elstad fra Skien (bildet) har lang og solid erfaring innen transport og logistikk. Han er nysgjerrig på nye utfordringer, og har et sterkt ønske om å bygge en solid organisasjon der dyktige medarbeidere blir enda mer involvert i arbeidet med å utvikle fremtidens Norva24 Øst.

Involvering og samarbeid er to viktige stikkord for den nye daglige lederen for Norva24 Sandnes Transport og Aquapower. Dette er to selskaper som snart vil operere under sitt nye fellesnavn Norva24 Øst.

Elstad kom til Norva24 fra stillingen som konsernsjef i Autostrada gruppen, et selskap som forhandler merker somVolvo, Polestar, Porsche, Jaguar, Land Rover, Subaru, Fiat, Alfa Romeo, Fiat Professional og Jeep i Telemark.  Konsernet hadde i fjor en omsetning på om lag èn millilard kroner, og har siden oppstarten for 20 år siden solgt 20.000 biler. I løpet av sine to år som konsernsjef var Elstad med å utvide agenturet fra fire til 10 bilmerker, i tillegg til store investeringer i selskapets eiendomsmasse.  Han har også vært med å legge strategien for videre drift de neste to årene. Også i denne bransjen er det mye logistikk. Varelageret må rulle og kapitalen må forvaltes på en forsvarlig måte. Elstad er også stolt over at Autostrada gruppen nå etablerer et nytt Porche Center i Porsgrunn. Dette blir et fullskala anlegg med salgsavdeling for nye og brukte biler og eget autorisert verksted, inkludert skade- og lakksenter.
Det vitner om entusiasme for biler i high-end» segmentet, og da blir det kanskje en stor overgang de nærmeste ukene når Elstad skal være hjelpegutt på septik og høytrykk. Men dette gjør han helt frivillig for å bli kjent med sin nye arbeidsplass og sine nye medarbeidere.

A-menneske
Elstad er et «dobbelt A-menneske». Derfor elsker han å stå tidlig opp og pendlertur på et par timer fra Skien til Ski er for ham en fin start og avslutning på arbeidsdagen. -Det er kvalitetstid der han får være alene med sine tanker og visjoner, sier mannen som har kone og ei datter på 11 år hjemme i Skien.
Elstad begynte sin lange yrkesreise som yrkessjåfør og endte til slutt opp i konsernledelsen i Schenker Norge med ansvaret for salg, marked og logistikk. I tillegg har han arbeidet som befrakter og senere Key Account Manager for de tre største kundene i Linjegods og tre år som markeds- og driftsansvarlig i Grønaasen Tanktransport.

-Til tross for spennende og morsomme dager i bilbransjen er hjertet mitt likevel innen logistikk og transport, og helt tilfeldig kom jeg over annonser der Norva24 søkte etter nye ledere. Jeg ble nysgjerrig på dette konsernet, og jeg ble ekstra interessert da jeg så at selskapet hadde elementer av transport, logistikk og produksjon i sitt tjenestetilbud.

Ambisjoner og visjoner
-Da jeg i løpet av våren i år møtte toppledelsen i konsernet, med Henrik Damgaard og Jon Nesje i spissen, merket jeg raskt at dette var ryddige personer med klare ambisjoner og visjoner.  Jeg fikk rett og slett lyst å bli med på laget, og fikk etter hvert min plass i lagoppstillingen, forteller Elstad på sitt loftskontor i Kongeveien mellom Ås og Ski.
-Jeg føler meg trygg på at min praktiske og teoretiske erfaring innenfor transport og logistikk vil komme til nytte i min nye stilling i Norva24, og at min operative erfaring fra et stort konsern som Schenker er en god erfaring og ta med seg.

Fra dress til refleksjakke
Etter flere år i mørk dress i Schenker, der han har opplevd store deler av verden, var det etter 20 år godt å bytte ut dress med det Elstad betegner som «garasjekulturen» og refleksjakke.
-Nå møter jeg dyktige fagarbeidere som er stolt over den viktige jobben det er å holde hjulene i gang innen kommunaltekniske oppgaver.  Jeg har aldri vært drevet av posisjoner, men av de oppgavene jeg har fått, slår han fast.

Smelte sammen ulike kulturer
-Det er ulike kulturer i Sandnes Transport og Aquapower, og nå skal vi hente ut det beste fra disse to selskapene og bygge en felles kultur. Det betyr også at vi på sikt skal samlokaliseres, men først og fremst handler dette om å bygge tillit blant medarbeiderne. Derfor vil jeg bruke mer tid på mennesker enn med tall den første tiden som daglig leder. Vi må skape en intern trygghet der alle finner sin naturlige plass og det vil også komme våre kunder til gode i form av enda bedre tjenester, sier Elstad.
-Vi ligger strategisk plassert tett inntil hovedstaden og med et stadig voksende lokalmarked. Da må vi ha ambisjoner om å vokse og vise at vi er konkurransedyktig. Jeg har et sterkt ønske om gode kundeopplevelser hver eneste dag. Det er en forutsetning for vår eksistens og vår videre utvikling, avslutter han.

Forventninger
Daglig leder i Norva24 i Norge, Jon Nesje, slår fast at han har klare forventninger om at Elstad med sin brede erfaring vil skape en god kultur og også vil kunne vise til gode resultater i de to selskapene som nå blir Norva24 Øst.
-Elstad skal få muligheten til å bruke sine egne erfaringer for å bygge opp en god organisasjon og han skal også få støtte til dette fra konsernledelsen, lover Nesje, som mener det er sunt å få inn en erfaren leder utenfra.
-I Norva24 satser vi på god organisk vekst, og vi ser et stort potensial innen storkunde-markedet både i region Øst og i landet førøvrig, sier Nesje.

Kontakt oss: